KOMISJA KARTINGOWA

W marcu 1964 roku w Automobilklubie Lubelskim powstaje pierwsza w Polsce "Akademicka Sekcja Motorowa". Opiekunem sekcji z ramienia Zarządu Klubu zostaje Wit Klonowiecki. Sekcja ta skupiająca około 50-ciu człnków głównie z środowiska akademickiego uczelni lubelskich prowadzi własną działalność turystyczną, towarzyską i sportową na pojazdach własnych i rodziców. Z sekcji wydziela się grupa która tworzy w regionie lubelskim pierwszą sekcję kartingową. Sekcji przewodniczy Tadeusz Adamski który w 1964 roku na gokarcie z kołami od samochodu Mikrus z silnikiem o pojemności 125 ccm marki WSK prowadzi Akademicką Sekcję Motorową Klubu podczas pochodu 1-szo majowego ulicami Lublina.

Jesienią 1964 roku dzięki wsparciu Zarządu Klubu i Zarządu Okręgu PZM w Lublinie oraz wielu wpływowych osób tamtego okresu własnymi rękami, z wielkim zapałem członkowie sekcji rozpoczynają budowę w warsztacie ojca Jerzego Jędrzejka trzech pierwszych gokartów. Do budowy podwozia wykorzystano zdobyte z trudem rurki cienkościenne 30 HGS oraz koła i fotele kierowcy ze śmigłowca SM 1, a napędy stanowiły silniki marki WSK o pojemności 125 ccm. Po wielu miesiącach wytrwałej pracy w sierpniu 1965 roku budowę trzech pierwszych gokartów ukończono. Za zgodą Wydziału Komunikacji w Lublinie rozpoczęto treningi na terenie miasteczka akademickiego wokół pomnika M.C. Skłodowskiej w godzinach 5.00 - 7.00 rano a następnie na skrzyżowaniu ulic Głębokiej i Wileńskiej.

Pierwsze licencje sportu kartingowego otrzymują Tadeusz Adamski, Jerzy Jędrzejek i Adam Słonimski. Zespół Automobilklubu Lubelskiego w w/w składzie przygotowuje się do pierwszego startu w Międzynarodowym Wyścigu Kartingowym o Puchar Głosy Wielkopolskiego i Automobilklubu Wielkopolskiego. Lata 1966 - 1968 to dalszy rozwój sekcji kartingowej Klubu - zbudowano dwa kolejne gokarty a sekcja powiększyła się o kolejnych licencjonowanych zawodników to jest: Stanisława Burzyńskiego, Jerzego Pieniążka i Lecha Siczka. Zespół Klubu startuje w wielu wyścigach kartingowych niejednokrotnie odnosząc sukcesy indywidualne i zespołowe. Automobilklub Lubelski jest także w tym okresie organizatorem Eliminacji Kartingowych Mistrzostw Polski wykazując się wysoką sprawnością organizacyjną. Karting w Klubie jako forma politechnizacji i doskonalenia umiejętności prowadzenia pojazdów rozszerza swą działalność przyczyniając się do organizacji jesienią 1969 roku Sekcji Kartingowej przy Wyższej Szkole Inżynierskiej w Lublinie. Opiekę nad nową sekcją Klubu przy WS Inż. z ramienia uczelni obejmuje Jerzy Paszkowski. Połączony potencjał możliwości organizacyjno - sprzętowych Klubu, bogata baza warsztatowa uczelni oraz zapał wielu młodych studentów, młodych członków Klubu przyczynia się do dalszego dynamicznego rozwoju sportu kartingowego w Klubie i powołania Komisji Kartingowej powierzając w 1970 roku obowiązki Przewodniczącego Witoldowi Witkowi.

Od 1970 roku zespoły Kartingowe Klubu: Piotr Budzyński, Lech Chlebiński, Witold Żelaźnicki oraz Zbigniew Pasierbski, Jerzy Skubik i Paweł Święcki startują w Kartingowych Mistrzostwach Okręgu Lubelskiego i Strefy Centralnej. Zawodnicy kartingowi Klubu rywalizując o miejsca w klasyfikacji indywidualnej i Klubowej z zawodnikami okręgu Lubelskiego i Rzeszowskiego zaczynają odnosić znaczące sukcesy o czym informuje prasa regionalna. Zawodnicy Sławomir Olejarnik i Paweł Święcki na podwoziach kartingowych z długą wąską ramą, z układem jezdnym wyposażonym w koła helikopterowe, z silnikiem centralnie umieszczonym z tyłu za fotelem kierowcy chłodzonym specjalnie do tego celu skonstruowanymi bocznymi wlotami powietrza startowali w Kartingowych Mistrzostwach Okręgu i Strefy w roku 1970. Podwozia te wzorowane na włoskim "Italkarcie" przy pokonywaniu ostrych zakrętów miały tendencje do przewracania się i wymagały precyzji kierowania podczas wyścigów. W czasie godzinnego wyścigu kartingowego w Puławach w 1971 roku po niezamierzonym pochyleniu gokarta wysypały się z fotela kierowcy klucze i świece zapłonowe jednemu z lubelskich zawodników. Jak zwykle lubelska prasa odnotowała wyniki zawodów: Byli zawodnicy kartingowi Klubu zdobywają pierwsze licencje sędziów sportu kartingowego stopnia okręgowego, tworząc kadrę organizatorów zleconych eliminacji.

W 1972 roku Lublinianie w dwóch zespołach w kategorii popularnej wystartowali w sześciogodzinnym międzynarodowym wyścigu gokartów W Koźlu nad Odrą. Z lewej strony notatka prasowa z tego wyścigu. Zawodnicy Klubu startują w tym i następnym roku w Mistrzostwach Okręgu Lubelskiego, Mistrzostwach Strefy Centralnej oraz Kartingowych Mistrzostwach Polski, gdzie zespół w składzie Jerzy Pieniążek i Jan Lewandowski zdobywają dla Klubu tytuł II-go Wicemistrza Polski w klasyfikacji klubowej. Rok 1974 to dziesiąty rok działalności kartingowej Klubu w regionie lubelskim i Kraju, to rok pierwszego znaczącego sukcesu zawodnika Klubu Jerzego Pieniążka zdobywcy tytułu Kartingowego Mistrza Polski w kategorii popularnej podczas Finału Kartingowych Mistrzostw Polski w Warszawie. 25-ciu reprezentantów Klubu w tym zespół kategorii wyścigowej w składzie: Jerzy Pieniążek, Tadeusz Kiciak, Paweł Bobiński startuje w Kartingowych Mistrzostwach Polski a Jerzy Pieniążek zostaje powołany do kadry narodowej gdzie reprezentuje kraj w Pucharze Pokoju i Przyjaźni Krajów Demokracji Ludowej oraz w Drużynowych Mistrzostwach Europy w Szwajcarii i Koźlu nad Odrą.

Dalszy ciąg historii